Zespół Szkół w Krzeszowie - Strona główna - Aktualności ZS
Referat w ramach programu "Trzymaj formę", pt. "Ruch i zdrowa dieta podstawą zdrowia" Wykonanie: Marcelina Dyjak, Sylwia Pudełko - ucz. kl.III A.

Codzienna aktywność fizyczna i odpowiednia dieta jest kluczem do zachowania zdrowia. Odpowiednio dobrana, duża aktywność ruchowa sprzyja rozwojowi organizmu   i zachowaniu zdrowia. Ruch rozwija mięśnie, wpływa na prawidłowy wzrost i kształt kości, rozwija układ krążeniowo-oddechowy, podnosi sprawność i wydolność fizyczną, korzystnie wpływa na dobre samopoczucie. Aktywność fizyczna została uznana za nieodzowny element łączący się        z prawidłowym żywieniem. Dla poprawy kondycji warto wykorzystywać każdą codzienną okazję dla ruchu, np. spacer z psem, chodzenie pieszo zamiast jazdy windą, chodzenie na spacery w każdej wolnej chwili. Należy starać się być aktywnym przynajmniej 60 minut dziennie.

Główne korzyści wynikające z uprawiania sportu  i regularnej aktywności fizycznej to:
· zmniejszenie ryzyka otyłości,
· zmniejszenie ryzyka chorób serca,
· obniżenie profilu lipidowego, w tym cholesterolu,
· zmniejszone ryzyko zachorowania na raka,
· zapobieganie rozwojowi nadciśnienia tętniczego,
· wzmocnienie mięśni i kości,
· zdrowie umysłowe i lepsze samopoczucie.

DIETA

Witaminy poprawiają nasz wygląd, uodparniają na stres i choroby. Są nam potrzebne do prawidłowego wzrostu i rozwoju. Witaminy dzielimy na rozpuszczalne w tłuszczach czyli A,E,D, K i do rozpuszczalnych           w wodzie B i C. Znajdziesz je w.... niedocenianych warzywach i owocach.

Składniki mineralne są tak samo bardzo ważne jak witaminy. W grupie składników mineralnych można wyróżnić makroelementy, czyli wapń, magnez i potas, a także mikroelementy, czyli żelazo, miedź i jod.

Skrobia są podstawą w zdrowym odżywianiu, bo zasilą nasz organizm "w paliwo". Znajdziemy ją w: chlebie, płatkach śniadaniowych, ryżu, makaronie, ziemniakach, kaszach.

Węglowodany
Zawartość węglowodanów nie powinna być mniejsza niż 55% całkowitej ilości energii. Funkcja węglowodanów polega między innymi na tym, że stanowią podstawowe źródło energii dla mięśni, zapobiegając spalaniu białka dla potrzeb energetycznych.

Tłuszcze są potrzebne dla nas w pewnej ilości, aby nasz organizm sprawnie funkcjonował. Tym co zjadają dużo tłuszczów przybywa ciała, ale można jeść tłuszcze i nie tyć. Wystarczy, żeby uważać na to, co i w jakiej ilości jemy i oczywiście dużo aktywności fizycznej przy tym. Tłuszcze powinny stanowić nie więcej niż 30% całkowitej ilości energii pożywienia (nieprzekraczalne minimum 15 - 20%, a maksimum 35%), przy czym przynajmniej większość powinna pochodzić      z tłuszczów roślinnych (olej słonecznikowy, sojowy, rzepakowy).

Białko potrzebne do wzrostu i regeneracji organizmu. Dobrym ,,dostawcą '' białka jest: mięso białe, drób i ryby.

Błonnik potrzebny jest, aby nasz układ pokarmowy prawidłowo działał.  Zawarty we wszystkich produktach roślinnych.

Woda ma podstawowe znaczenie dla zdrowia i funkcjonowania organizmu.  Jest składnikiem jego wszystkich komórek. Bez wody nie byłoby życia na Ziemi. Zapotrzebowanie zależy od wielu czynników a przede wszystkim od temperatury otoczenia, masy ciała, stanu zdrowia i wieku.  Powinniśmy pić średnio 1,5-2 litrów dziennie.

SPORT

Jak  rozbudzić silną wewnętrzną motywację, która pozwoli na trwałe związać się ze sportem, by cieszyć się z efektów.

Po pierwsze, trzeba uświadomić sobie, jak wiele korzyści można odnieść w wyniku regularnie podejmowanego wysiłku fizycznego.

Po drugie, trzeba zrozumieć, że to w naszych rękach leży odpowiedzialność za nasze zdrowie, że nigdy nie jest za późno na zmianę stylu życia na bardziej aktywny i wcale nie jest to takie trudne, jak niektórym się wydaje.

I po trzecie, należy wiedzieć, jak postępować, by osiągać pożądane efekty, które będą dodatkowo motywowały do dalszej aktywności.

Tak jak Rzymu nie zbudowano od razu, tak i my naszego życia nie zmienimy z dnia na dzień. Wszelkie próby gwałtownych przemian mogą być nie tylko nieskuteczne, ale i niebezpieczne. Nawet jeżeli mielibyśmy niespotykanie silną wolę, upór i determinację, by nagle i całkowicie odmienić nasze kształtowane przez wiele lat nawyki i przyzwyczajenie do mało aktywnego trybu życia, to nasz organizm potrzebuje czasu, by móc się przestawić z dotychczasowego sposobu funkcjonowania na bardziej aktywny.

Dlatego też nasze działania powinny przebiegać dwuetapowo:

  • etap I – wplatanie spontanicznej aktywności fizycznej w naturalny rytm dnia pracy i wypoczynku
  • etap II – stopniowe wprowadzanie regularnie podejmowanego wysiłku fizycznego o zwiększonej intensywności, ujętego w ramy zdrowotnego treningu fizycznego.

Należy wybrać formę aktywności fizycznej, poprzez którą będziemy mogli je realizować. Ponieważ istnieje wiele form aktywności i każda ma swoje „wady i zalety”, dlatego przy wyborze należy uwzględnić kilka istotnych kwestii.

  • Zainteresowania. Trening zdrowotny nie powinien być przymusem i reżimem wywołującym stres, lecz sposobem przyjemnego i pożytecznego spędzania czasu, dlatego powinien opierać się na ulubionych formach aktywności fizycznej.
  • Aktualne możliwości fizyczne. Dla osób otyłych i starszych zalecane są na przykład ćwiczenia, które nie będą nadmiernie obciążały kolan, bioder i kręgosłupa, takie  jak pływanie, ćwiczenia w wodzie, jazda na rowerze.
  • Możliwość realizacji założeń treningowych. Powinny to być formy aktywności fizycznej dające się łatwo włączyć do codziennego trybu życia, które można wykonywać przez cały rok, kilka razy w tygodniu, i które będą pozwalały realizować zalecenia wynikające z przedstawionych zasad treningu zdrowotnego.

 

 

 
Trójbój i czwórbój szkół podstawowych gm. Krzeszów

15 maja na stadionie KS „Rotunda” w Krzeszowie spotkały się drużyny szkół podstawowych naszej gminy: Publicznej Szkoły Podstawowej w Bystrem i ZS w Krzeszowie - Szkoły Podstawowej w Krzeszowie by zmierzyć się w trójboju i czwórboju lekkoatletycznym dziewcząt i chłopców. Spotkanie sędziowali nauczyciele wf.: Marta Dechnik, Wanda Wojtak i Marian Zielonka.

Naszą szkołę reprezentowali następujący uczniowie:

Skład drużyny dziewcząt:
trójbój: Alicja Karasińska, Jagoda Reichert, Magda Chudy, Justyna Dyjak, Karolina Strojek

Czwórbój: Aleksandra Kasprzyk, Małgorzata Pudełko,Wiktoria Kulińska, Monika Pikuła,Wiktoria Wodyńska, Aleksandra Chmielewska, Magdalena Pudełko

Skład drużyny chłopców:

Trójbój: Norbert Schiffer, Bartłomiej Ryczko, Dawid Powęzka, Miłosz Kulik, Michał Stodulski, Aleksander Pokora

Czwórbój: Michał Łokaj, Tomasz Węglarz, Piotr Kotuła, Grzegorz Kulczycki, Patryk Pawęzka, Piotr Pudełko, Wojciech Wodyński, Patryk Fatyga

W klasyfikacji indywidualnej dziewcząt w trójboju najwięcej punktów zdobyła reprezentantka zwycięskiej szkoły z PSP w Bystrem Jagoda Sałek.

Natomiast w czwórboju bezkonkurencyjna okazała się Aleksandra Kasprzyk z Zespołu Szkół w Krzeszowie - Szkoły Podstawowej w Krzeszowie.
Wśród chłopców w trójboju zwyciężył Norbert Schiffer, a w czwórboju Grzegorz Kulczycki- obydwaj z najlepszej w punktacji drużynowej Szkoły Podstawowej  w Krzeszowie.

Klasyfikacja indywidualna – dziewczęta:

trójbój

  1. Jagoda Sałek- PSP Bystre
  2. Alicja Karasińska-SP Krzeszów
  3. Izabela Dechnik- PSP Bystre

czwórbój

  1. Aleksandra Kasprzyk-SP Krzeszów
  2. Małgorzata Pudełko-SP Krzeszów
  3. Wiktoria Kulińska-SP Krzeszów

Klasyfikacja indywidualna – chłopcy:

trójbój

  1. Norbert Schiffer-SP Krzeszów
  2. Miłosz Kulik-SP Krzeszów
  3. Dawid Powęzka-SP Krzeszów

czwórbój

  1. Grzegorz Kulczycki-SP Krzeszów
  2. Tomasz Węglarz-SP Krzeszów
  3. Adrian Jasiński- PSP Bystre
  4. Michał Łokaj-SP Krzeszów

Klasyfikacja końcowa – dziewczęta:
trójbój

  1. Publiczna Szkoła Podstawowa w Bystrem – opiekun: Marta Dechnik
  2. Zespół Szkół w Krzeszowie - Szkoła Podstawowa w Krzeszowie – opiekun: Wanda Wojtak


czwórbój

  1. Zespół Szkół w Krzeszowie - Szkoła Podstawowa w Krzeszowie – opiekun: Wanda Wojtak


Klasyfikacja końcowa – chłopcy:

trójbój

  1. Zespół Szkół w Krzeszowie - by 4HD"> Szkoła Podstawowa w Krzeszowie – opiekun: Wanda Wojtak
  2. Publiczna Szkoła Podstawowa w Bystrem – opiekun: Marta Dechnik


czwórbój

  1. Zespół Szkół w Krzeszowie - by 4HD"> Szkoła Podstawowa w Krzeszowie – opiekun: Marian Zielonka
  2. Publiczna Szkoła Podstawowa w Bystrem – opiekun: Marta Dechnik


Prawo reprezentowania Gminy Krzeszów na zawodach szczebla powiatowego uzyskały drużyny, które zajęły pierwsze miejsca w poszczególnych kategoriach.

Gratulujemy i życzymy powodzenia!!!

 
Uwaga!

We wtorek 2 czerwca 2015r. w Zespole Szkół odbędzie się ostatnia zbiórka makulatury. Jednocześnie przypominamy, że uczniowie którzy przyniosą minimum 50 kg makulatury wezmą udział w ogólnopolskim losowaniu nagród.

 
Trzecioklasiści w Warszawie

30 kwietnia uczniowie klas trzecich by 4HD"> gimnazjum w Krzeszowie pod opieką p. Krystyny Boćko, p. Leszka Łebko i p.Mariana Zielonki udali się na wycieczkę dwudniową do Warszawy.

Więcej…
 
Uroczysta akademia upamiętniająca uchwalenie Konstytucji 3 Maja

„W imię Boga w Trójcy Świętej Jedynego, Stanisław August,
z Bożej łaski i woli narodu król Polski (....)

Więcej…
 
Katyń 1940 – Smoleńsk 2010
„Prawda Katynia jest stale obecna w naszej świadomości i nie może być wymazana z pamięci Europy” Jan Paweł II.
Więcej…
 
Wielkanocne Zyczenia
Więcej…
 
Zaćmienie Słońca
Około godz. 9.39 naszego czasu, Księżyc znalazł się pomiędzy Słońcem a Ziemią, przysłaniając światło słoneczne dochodzące do naszej planety. Od tego czasu polscy obserwatorzy mogli podziwiać to zjawisko. Trwało ono do 12.12.
Więcej…
 
« pierwszapoprzednia12345678910następnaostatnia »

Strona 1 z 17

Zespół Szkół w Krzeszowie
Ul. Ulanowska 7
37-418, Krzeszów
tel./fax : (15) 8798315

www.zskrzeszow.pl Wszelkie prawa zastrzeżone. Do oglądania strony polecamy przeglądarkę Mozilla Firefox